Bij wegatletiek gaat het om lopen. Het verschil ligt in de afstanden en de ondergrond.
Een overzicht van Loopevenementen in Nederland vindt u via Dutch Runners Loopevenementen

Lopen:
De loopafstanden variëren tussen de 1 kilometer (kidsrun) tot de marathon (42,195 kilometer) Bij Energie zijn diverse loopgroepen actief.

Ultralopen:
Ultralopen zijn afstanden langer dan de marathon.

Veldlopen/cross:
Bij een veldloop of cross bestaat de ondergrond meestal uit gras, zand en/of aarde. Deze lopen worden over het algemeen gehouden in het winterseizoen. Veel atleten zien een veldloop of cross als goede voorbereiding op het baan- of wegseizoen.

Triathlon:
De triathlon, of het nu gaat om de ‘sprint’, ‘kwart’ of ‘hele’, bestaan uit drie onderdelen; zwemmen, fietsen en lopen. Bij de ‘sprint’ gaat het om 500 meter zwemmen, 20 kilometer fietsen en 5 kilometer hardlopen, bij de ‘kwart’ om 1.000 meter zwemmen, 40 kilometer fietsen en 10 kilometer hardlopen en bij de hele triathlon om 3,8 kilometer zwemmen, 180 kilometer fietsen en 42,195 kilometer hardlopen. Informatie, kalenders en nieuws vindt u via Triathlonweb

Nordic Walking/sportief Wandelen:
Nordic Walking is een intensieve manier om je lichaam te trainen tijdens het lopen. Met de juiste techniek en goede stokken zullen je conditie en je uithoudingsvermogen met sprongen vooruit gaan.

Sportief Wandelen is een doelmatige, gezondheidsbevorderende manier van bewegen. Het is een natuurlijke activiteit die voldoet aan dezelfde eisen die voor duursport gelden.