Looptraining

Bij CAV Energie trainen verschillende loopgroepen. Deze variëren van trimgroepen tot wedstrijdgroepen. Om een goede structuur aan te brengen, is voor iedere groep een doelstelling geformuleerd. Het is dan voor iedereen duidelijk wat de loopgroepen te bieden hebben en waar er binnen een groep naar toe getraind wordt.

Niveau’s:

G: 5 km. 31 – > min. – F: 5 km. 29 – 31 min.
E: 10 km. 56 – 59 min. – D: 10 km. 52 – 56 min. – C: 10 km. 48 – 52 min.
B: 10 km. 43 – 48 min. – A: 10 km. 38 – 43 min.

Loopgroep G: Dinsdag en donderdag 19.00 uur, trainer Jan van Gelder
Bedoeld voor atleten die een loopcursus hebben afgerond. Doel is door stromen naar de hogere loopgroepen. Trainingsduur is ca. 1½ uur.

Loopgroep F: Dinsdag en donderdag 19.00 uur, trainer  Kok Groenenberg
Bedoeld voor atleten met 5 km tijd tussen 29 en 31 minuten. Doel is makkelijk 10 km lopen. Deze groep traint dinsdag op de weg en om de donderdag op de baan.Trainingsduur is 1½ à 1¾ uur. Omvang van de wegtraining is 8 à 11 km. Duurlooptempo 9 km/u.

Loopgroep E: Dinsdag en donderdag 19.00 uur, trainer  Bert Assems
Bedoeld voor atleten met 10 km tijd tussen 56 en 59 minuten. Doel is makkelijk 15 km lopen. . Deze groep traint dinsdag op de weg en om de donderdag op de baan. Trainingsduur is 1½ à 1¾ uur. Omvang van de wegtraining is 9 à 12 km. Duurlooptempo 9,5 km/u.

Loopgroep D: Dinsdag en donderdag 19.00 uur, trainers Tjeerd Witkamp
Bedoeld voor atleten met 10 km tijd tussen 52 en 56 minuten. Doel is deelname aan prestatielopen vanaf 10 km. Deze groep traint dinsdag op de weg en donderdag op de baan. Trainingsduur is 1 ½ à 1 ¾ uur. Omvang van de wegtraining is 10 à 14 km. Duurlooptempo 10 km/u.

Loopgroep C: Dinsdag en donderdag 19.00 uur, trainers Gudy van Klaveren / Marco Terlouw
Bedoeld voor atleten met 10 km tijd tussen 48 en 52 minuten. Doel is deelname aan prestatielopen vanaf 15 km. Deze groep traint dinsdag op de baan en donderdag op de weg. Trainingsduur is 1½ à 1¾ uur. Omvang van de wegtraining is 12 à 16 km. Duurlooptempo 11 km/u.

Loopgroep B: Dinsdag en donderdag 19.00 uur, trainers Riad Rahiem / Bouke Bussemaker
Bedoeld voor atleten met 10 km tijd tussen 43 en 48 minuten. Doel is deelname aan prestatielopen vanaf 15 km. Deze groep traint om de dinsdag op de baan en donderdag op de weg. Trainingsduur is maximaal 2 uur. Omvang van de wegtraining is 14 à 18 km. Duurlooptempo 12 km/u.

Loopgroep A: Dinsdag en donderdag 19.00 uur, trainerss Erik Boehlé / Peter van Noort
Bedoeld voor atleten met 10 km tijd tussen 38 en 43 minuten. Doel is deelname aan prestatielopen vanaf 10 km. Deze groep traint dinsdag op de baan en donderdag op de weg. Trainingsduur is maximaal 2 uur. Omvang van de wegtraining is 16 à 20 km. Duurlooptempo 13 km/u.

Energie Running Team (ERT):

De MiLa (midden- en langere afstand) groep is bedoeld voor atleten met ambitie en potentie. De ERT-jeugd richt zich met name om de afstanden van 600m tot 5000m op de baan en in de winter ligt de focus op cross- en indoorwedstrijden. De jeugdgroep traint op dinsdag en donderdag van 17.30 uur tot 19.00 uur. Trainers Herman Vrijhof, Mark de Boer en Aad Vink.

De ERT-senioren richten zich zowel op de baanafstanden van 800m t/m 10.000m als op de weg, van 5 km tot de ultra-afstanden. In de winter ligt de focus op de crosswedstrijden en de voorbereiding op de langere afstanden. De seniorengroep traint op dinsdag en donderdag vanaf 19.00 uur. Trainer Mark de Boer.

Deelname aan beide ERT-groepen is op uitnodiging van de trainers. Een wedstrijdlicentie is verplicht. De trainingen worden voornamelijk op de baan gehouden. Limieten toelating ERT

Specialisatie Triathlon: Dinsdag en donderdag 19:00 uur, trainer Ronald Akkermans.
Opbouwen van een wedstrijdgerichte groep lopers waarbij een sterke individuele benadering voorop staat. Specifieke aanleg, ambitie en leeftijd zullen een rol spelen om mee te kunnen trainen. In de winter zal voornamelijk aëroob getraind worden. In de zomer zijn de trainingen afgestemd op de wedstrijden. Snelheid en tempohardheid zijn dan zeer belangrijk.

Maandag Avondgroep niveau F en E: Maandag 19:30 uur trainer Aad Vink.
Bedoeld voor atleten met 10 km tijd tussen 56 en 63 minuten. Deze groep traint op de baan.

Maandag Avondgroep niveau D en C: Maandag 19:30 uur trainer Jeroen v.d. Have.
Bedoeld voor atleten met 10 km tijd tussen 48 en 56 minuten. Deze groep traint op de weg.

Woensdag Avondgroep niveau G t/m E: Woensdag 18:30 uur trainer John Koert.
In deze groep wordt een basis gelegd voor een goede algehele conditie met veel aandacht voor looptechniek, lenigheid en spierversterkende oefeningen.

Woensdag Avondgroep niveau F en E: Woensdag 19:30 uur trainer Tjeerd Witkamp.
Bedoeld voor atleten met 10 km tijd tussen 56 en 63 minuten. Deze groep traint op de weg.

Woensdag Avondgroep niveau D en C: Woensdag 19:30 uur trainer Aad Vink.
Bedoeld voor atleten met 10 km tijd tussen 48 en 56 minuten. Deze groep traint op de baan.

Maandag Ochtendgroep niveau G t/m D: Maandag 09:15 uur, trainer Marina Witkamp.
In deze groep wordt een basis gelegd voor een goede algehele conditie met veel aandacht voor looptechniek, lenigheid en spierversterkende oefeningen.

Woensdag Ochtendgroep niveau G t/m E: Woensdag 09.30 uur, trainer Ed Benningshof. In deze groep wordt een basis gelegd voor een goede algehele conditie met veel aandacht voor looptechniek, lenigheid en spierversterkende oefeningen.

Zaterdag Ochtendgroep niveau G en F: Zaterdag 09.30 uur, trainer Jeroen v.d. Have.
In deze groep wordt voor lopers een basis gelegd voor een goede algehele conditie met aandacht voor looptechniek, lenigheid en spierversterkende oefeningen. Trainingsduur is 1 ½ à 1 ¾ uur. Omvang van de wegtraining is 8 à 10 km.

Zaterdag Ochtendgroep niveau E t/m B: Zaterdag 09.30 uur, trainer Erik Boehlé, assistent Esther Landaal
In deze groep wordt voor lopers een basis gelegd voor een goede algehele conditie met aandacht voor looptechniek, lenigheid en spierversterkende oefeningen. Trainingsduur is 1 ½ à 1 ¾ uur. Omvang van de wegtraining is 10 à 12 km.

Loopcursus Start4Energie: Zaterdag 9.30 uur, trainer Kok Groenenberg
Bedoeld voor iedereen die graag wil beginnen met hardlopen en nog geen lid is van Energie. Er is geen minimum basisconditie vereist. De cursus is dus geschikt voor elke beginnende sportster of sporter. Doel is kennismaken met hardlopen. De cursus wordt beëindigd met een prestatieloop van 5 km. De cursus omvat 12 lessen van ca. 1½ uur.

Begeleiding marathontraining:
Jaarlijks neemt een aantal leden van CAV Energie deel aan de Marathon van Rotterdam. Er is geen (permanente) marathontrainingsgroep omdat deze leden uit verschillende loopgroepen komen, in verschillend tempo lopen en verschillende tijden nastreven. Echter, de trainers van groep A, B, en C begeleiden ‘hun’ atleten op verzoek tijdens de gewone training voor op een succesvolle deelname aan de marathon van Rotterdam. De benodigde kilometers worden deels in de loopgroep deels in onderlinge ‘marathon’-groepjes gemaakt. Jaarlijks worden er door C.A.V. Energie marathontrainingslopen georganiseerd.

niveau bepalen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Iedere loper heeft het recht zelf te bepalen in welke loopgroep hij of zij traint en staat bij de betreffende trainer op de presentielijst. Een loper die terugkeert van een blessure of anderszins “mindere periode” of blessuregevoelig is voor bepaalde training, kan meetrainen met een “lagere loopgroep”. Wel dient de loper zijn/haar eigen trainer te informeren.
  • Trainers zijn verantwoordelijk om lopers uit hun eigen loopgroep advies te geven wanneer zij qua niveau in een hogere of lagere loopgroep horen.
  • Een trainer heeft het recht om een loper te weigeren op basis van gegronde redenen (b.v. niveauverschil te groot, verstoorde groepstraining). Indien dit tot een conflict leidt, zal het aan de Sectie Loopatletiek worden voorgelegd.

Het doel van deze indeling is:
1) Leden en trainers een goede, up-to-date omschrijving van loopgroepen bieden.
2) Trainers een duidelijke richting aangeven voor het trainingsprogramma per loopgroep.
3) De doorstroming (omhoog en omlaag) tussen de loopgroepen verbeteren.

Overzicht trainingstijden, loopgroepen en trainers

  Tijd Niveau Type Looptrainer 3
Ma 09.15 – 11.00 D t/m F Weg Marina Witkamp
  19.30 – 21.00 B t/m D Weg Jeroen van der Have
  19.30 – 21.00 E+F Weg Aad Vink
Di 19.00 – 21.00 ERT Baan Mark de Boer
  19.00 – 21.00 A Baan Erik Boehlé
  19.00 – 21.00 B B/W Riad Rahiem
  19.00 – 20.30 C1 Baan Gudy v. Klaveren / Marco Terlouw
19.00 – 20.30 C2 Weg Gudy v. Klaveren / Marco Terlouw
  19.00 – 20.30 D Weg Tjeerd Witkamp
  19.00 – 20.30 E Weg Bert Assems
  19.00 – 20.30 F Weg Kok Groenenberg
  19.00 – 20.30 G Weg Jan van Gelder
  19.00 – 20.30 Triathlon Baan Ronald Akkermans
Wo 09.30 – 11.00 E t/m G B/W Ed Benningshof
18:30 – 19:30 E+F B/W John Koert
  19.30 – 21.00 E+F Baan Aad Vink
  19.30 – 21.00 B t/m D B/W Jeroen van der Have
Do 19.00 – 21.00 ERT Baan Mark de Boer
  19.00 – 21.00 A Weg Erik Boehlé
  19.00 – 21.00 B Weg Riad Rahiem
  19.00 – 20.30 C1/C2 Weg Gudy v. Klaveren / Marco Terlouw
  19.00 – 20.30 D Baan Tjeerd Witkamp
  19.00 – 20.30 E B/W Bert Assems
  19.00 – 20.30 F Baan Kok Groenenberg
  19.00 – 20.30 G B/W Jan van Gelder
  19.00 – 20.30 Triathlon Weg Ronald Akkermans
Za 09.30 – 11.00 B+C Weg Erik Boehlé
  09.30 – 11.00 D+E Weg Marina Witkamp
  09.30 – 11.00 F+G Weg Jeroen van der Have
  09.30 – 11.00 St4E Baan Kok Groenenberg